Akte van echtscheiding
Een huwelijk wordt ontbonden door een vonnis van de rechtbank. De echtscheiding wordt vervolgens overgeschreven in de registers van de burgerlijke stand van de huwelijksplaats.
Voorwaarden
Onder bepaalde voorwaarden kan je een afschrift of een uittreksel van de akte van echtscheiding aanvragen:
- Een afschrift vermeldt de oorspronkelijke gegevens van de akte en de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft.
- Een uittreksel vermeldt daarentegen enkel de actuele gegevens van de akte, zonder vermelding van de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft. Op een uittreksel is dus enkel de huidige toestand van de gegevens zichtbaar.
Wie kan een afschrift of uittreksel aanvragen?
Voor akten van echtscheiding wordt het recht op een afschrift of uittreksel beperkt tot:
- de betrokkenen (jezelf en jouw ex-partner)
- de echtgeno(o)te, overlevende echtgeno(o)te of wettelijk samenwonende
- jouw wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder, voogd, bewindvoerder)
- bloedverwanten in opgaande of neerdalende lijn (geen aanverwanten en zijtakken)
- jouw erfgenamen
- bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat.
Als de akte meer dan 100 jaar oud is, heeft iedereen recht op een afschrift of uittreksel.
Procedure
De akte van echtscheiding vermeldt:
- het aktenummer van de huwelijksakte
- de naam en voornamen van de personen die uit de echt gescheiden zijn
- de gegevens van de (buitenlandse) beslissing (zoals voorzien in artikel 41, §1 BW).
Je kan een afschrift of een uittreksel van een akte van echtscheiding aanvragen in de gemeente waar de echtscheiding werd overgeschreven in de registers van de burgerlijke stand.
Als je beschikt over een elektronische identiteitskaart (eID), kan je een afschrift of uittreksel van de akte online aanvragen:
- via het e-loket van jouw gemeente
- of via de attestenpagina van ‘Mijn Burgerprofiel’.
Sinds 1 januari 2019 worden akten van de burgerlijke stand uitsluitend digitaal geregistreerd. Dateert jouw akte van voor 1 januari 2019, dan is die misschien nog niet in digitale vorm beschikbaar. Sommige gemeenten digitaliseren oude archieven naarmate afschriften of uittreksels van de akten worden opgevraagd of wijzigingen worden aangebracht.
Contactinformatie
Dienst burgerzaken
Gemeentehuis
Marktplaats 1
8890 Moorslede- 051 77 70 06
- 051 77 10 76
- info@moorslede.be
Openingsuren
- Vandaag open van 08:30 tot 12:00 (vrij en op afspraak)
- Morgen open van 08:30 tot 12:00 (vrij en op afspraak - gesloten in de namiddag)