Elektronische vreemdelingenkaart
De elektronische vreemdelingenkaart vervangt de papieren verblijfsvergunning van zowel EU-burgers als niet-EU-burgers. Zo krijgen ook niet-Belgen toegang tot toepassingen van e-government en kunnen ook zij documenten elektronisch ondertekenen.
Deze elektronische identiteitskaart geldt vanaf de leeftijd van 12 jaar. Wanneer een niet-Belgisch kind, jonger dan 12 jaar, ingeschreven is in de registers en recht heeft op een verblijf in België, kan het een elektronisch identiteitsbewijs voor een niet-Belgisch kind aanvragen.
Voorwaarden
Zowel EU-burgers als niet-EU-burgers ouder dan 12 jaar kunnen een elektronische vreemdelingenkaart aanvragen. Er zijn 14 types vreemdelingenkaarten:
- elektronische A kaart: bewijs van inschrijving in het Vreemdelingenregister voor derdelanders - beperkte duur
- elektronische B kaart: bewijs van Inschrijving in het Vreemdelingenregister voor derdelanders - onbeperkte duur
- elektronische K kaart (vroeger C kaart): verblijfskaart voor gevestigde vreemdeling of voor Zwitser met (duurzaam) verblijf
- elektronische L kaart (vroeger D kaart): verblijfsvergunning voor EU-langdurig ingezetene
- elektronische EU kaart (vroeger E kaart): verklaring van inschrijving voor EU-burgers met verblijf van meer dan 3 maanden
- elektronische EU+ kaart (vroeger E+ kaart): verblijfskaart voor EU-burgers met duurzaam verblijf
- elektronische F kaart: verblijfskaart van familielid van EU-burger of Belg - procedure gezinshereniging
- elektronische F+ kaart: duurzaam verblijfskaart voor derdelands familielid van EU-burger of Belg
- elektronische H kaart: Europese blauwe kaart voor hoogopgeleide werknemer
- elektronische I kaart: verblijfskaart voor ‘Intra-Corporate Transferees’
- elektronische J kaart: verblijfskaart voor mobiele ‘Intra-Corporate Transferees’ in het kader van lange termijn mobiliteit
- elektronische M kaart: verblijfskaart voor begunstigden van het terugtrekkingsakkoord
- elektronische M kaart met vermelding duurzaam verblijf: duurzame verblijfskaart voor begunstigden van het terugtrekkingsakkoord
- elektronische N kaart: kaart voor klein grensverkeer voor begunstigden van het terugtrekkingsakkoord
De pasfoto die je meebrengt mag maximaal 6 maanden oud zijn en moet voldoen aan de normen opgelegd door de International Civil Aviation Organization (I.C.A.O). Het is belangrijk dat jouw gezicht goed zichtbaar is. Je moet recht in de lens kijken met een neutrale gezichtsuitdrukking (mond gesloten, geen glimlach).
Procedure
De procedure tot het bekomen van een machtiging tot verblijf en bijgevolg tot het bekomen van een verblijfskaart is verschillend naargelang de nationaliteit en het doel van verblijf.
- Je kan jouw elektronische vreemdelingenkaart aanvragen bij jouw gemeentebestuur.
- Een drietal weken na de aanvraag zal je de pin- en pukcode ontvangen waarna je de elektronische vreemdelingenkaart kan ophalen. Neem de codes mee om jouw kaart te activeren.
Bedrag
- De afgifte van elektronische kaarten en verblijfsdocumenten of duplicaat uitgereikt aan vreemde onderdanen (EU- en EU+ kaarten), bedraagt € 20;
- De afgifte van biometrische kaarten en verblijfstitels of duplicaat uitgereikt aan vreemde onderdanen van derde landen (A-, B-, F-, F+, H-, I-, J, K, L, M- en N-kaarten), bedraagt € 20,50;
- De afgifte van elektronische verblijfsbewijzen voor vreemdelingen, die op verzoek worden uitgereikt met spoedprocedure en transport door Zetes, bedraagt € 125;
- De afgifte van niet-eleftronische attesten van immatriculatie model A en model B, alsmede voor alle duplicaten en vernieuwingen, bedraagt € 2,50.
Verlengingen: gratis.
Regelgeving
De afgifte van kaarten aan vreemdelingen wordt geregeld door:
- de Europese Verordening (EG) nr. 1030/2002 van de Raad van 13 juni 2002 betreffende de invoering van een uniform model voor verblijfstitels van onderdanen van derde landen
- de vreemdelingenwet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen
- de wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten;
- de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen en door de uitvoeringsbesluiten van deze wetten.
Contactinformatie
Dienst burgerzaken
Gemeentehuis
Marktplaats 1
8890 Moorslede- 051 77 70 06
- 051 77 10 76
- info@moorslede.be
Openingsuren
- Vandaag open van 08:30 tot 12:00 (vrij en op afspraak)
- Morgen open van 08:30 tot 12:00 (vrij en op afspraak - gesloten in de namiddag)