Akte van overlijden
Een akte van overlijden bewijst het feit van het overlijden en stelt de identiteit van de overledene vast. Deze akte is nodig vooraleer de ambtenaar van de burgerlijke stand de toestemming tot vervoer en begraving of crematie van de overledene kan geven.
Voorwaarden
Onder bepaalde voorwaarden kan je een afschrift of een uittreksel van de overlijdensakte aanvragen:
- Een afschrift vermeldt de oorspronkelijke gegevens van de akte en de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft.
- Een uittreksel vermeldt daarentegen enkel de actuele gegevens van de akte, zonder vermelding van de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft. Op een uittreksel is dus enkel de huidige toestand van de gegevens zichtbaar.
Wie kan een afschrift of uittreksel aanvragen?
Voor akten van overlijden wordt het recht op een afschrift of uittreksel beperkt tot:
- de overlevende echtgeno(o)te of wettelijk samenwonende
- de wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder, voogd, bewindvoerder)
- bloedverwanten in opgaande of neerdalende lijn (geen aanverwanten en zijtakken)
- de erfgenamen
- bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat.
Als de akte meer dan 50 jaar oud is, heeft iedereen recht op een afschrift of uittreksel.
Procedure
De overlijdensakte wordt opgesteld in de gemeente waar de persoon is overleden. De gemeente in kwestie stuurt de akte daarna door naar de gemeente waar de overledene woonde.
Je kan een uittreksel of afschrift van de overlijdensakte aanvragen bij het gemeentebestuur. Als je beschikt over een elektronische identiteitskaart (eID), kan je een afschrift of uittreksel van de akte online aanvragen via het e-loket van de gemeente.
Sinds 31 maart 2019 worden akten van de burgerlijke stand uitsluitend digitaal geregistreerd. Dateert jouw akte van voor 31 maart 2019, dan is die misschien nog niet in digitale vorm beschikbaar. Sommige gemeenten digitaliseren oude archieven naarmate afschriften of uittreksels van de akten worden opgevraagd of wijzigingen worden aangebracht.
U doet uw aanvraag via het Thuisloket of aan de balie van de Burgerlijke stand in het gemeentehuis.
Contactinformatie
Dienst burgerzaken
Gemeentehuis
Marktplaats 1
8890 Moorslede- 051 77 70 06
- 051 77 10 76
- info@moorslede.be
Openingsuren
- Vandaag open van 08:30 tot 12:00 (vrij en op afspraak)
- Morgen open van 08:30 tot 12:00 (vrij en op afspraak - gesloten in de namiddag)