Heffingsbiljetten

24
okt
2024

Deze week verzendt de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) de heffingsbiljetten voor de heffing op de waterverontreiniging (heffingsjaar 2024) naar meer dan 50 000 gezinnen.

Aangezien jouw dienst hierover misschien vragen krijgt, zetten we de belangrijkste informatie graag kort voor jou op een rijtje:

  • Enkel gezinnen die beschikken over een eigen waterwinning (grondwater) ontvangen zo'n heffingsbiljet.
  • De betaaltermijn voor de heffing bedraagt 2 maanden vanaf de verzendingsdatum die op het heffingsbiljet vermeld staat.

Gezinnen die aan de sociale voorwaarden voldoen, hebben recht op een sociaal tarief. Het gaat - onder meer - om gezinnen met een inwonend gezinslid dat op 1 januari 2024 heeft genoten van een leefloon of levensminimum van het OCMW.

Het sociaal tarief wordt in de meeste gevallen automatisch toegepast op basis van gegevens van de Kruispuntbank Sociale Zekerheid. De VMM verstuurt dan een heffingsbiljet voor 20% van het totale heffingsbedrag. Deze biljetten zullen voornamelijk in november verstuurd worden.

Enkel wanneer de automatische uitwisseling niet lukte, moeten gezinnen die voldoen aan de voorwaarden en geen sociaal tarief kregen toegepast op hun heffingsbiljet, een schriftelijke aanvraag indienen bij de VMM. De aanvraag moet een kopie van het heffingsbiljet bevatten (of het dossiernummer van de VMM vermelden) en een attest van het OCMW, waaruit blijkt dat aan de vrijstellingsvoorwaarden voldaan is. Een invulbare versie (zonder specimen) van het actuele OCMW-attest kan je hieronder downloaden. Om misbruik te voorkomen, willen we vragen om dit attest niet blanco aan de burger af te leveren of als download op je website aan te bieden.

Download het OCMW-attest »

Toelichtingsfolder 2024

Als je vragen krijgt van cliënten over een mogelijke vrijstelling van de heffing of een sociaal tarief, kun je gebruik maken van de toelichting 2024. Daarin worden alle voorwaarden en de procedure voor het aanvragen van een vrijstelling of sociaal tarief op een rijtje gezet.

Opgelet: Gebruikt je cliënt kraanwater van een waterbedrijf, dan moet het sociaal tarief bij het waterbedrijf aangevraagd worden. Informatie over de waterfactuur vind je op www.vmm.be/waterloket/de-waterfactuur.

Download de toelichtingsfolder 2024 »

Aanvragen tot sociaal tarief en bezwaarschriften

Aanvragen moeten schriftelijk en binnen 3 maanden na de verzendingsdatum van het heffingsbiljet opgestuurd worden naar:

Vlaamse Milieumaatschappij
t.a.v. de leidend ambtenaar
Dokter De Moorstraat 24-26
9300 Aalst

Vragen?

Contacteer de dienst Heffingen via heffingkv@vmm.be (gelieve dit e-mailadres niet aan burgers door te geven).

Burgers kunnen voor vragen en reacties terecht op het gratis nummer 0800 97 113 (van 9 u. tot 12 u. en van 14 u. tot 16 u.) of mailen naar reactieskv@vmm.be.